کد خبر: ۹۱۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
منصوری در نشست خبری جبهه اصلاحات:

شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات وجود کاندیدای اختصاصی است | بنا نبود به حضور ۴۰ درصدی مردم حماسه بگوییم

رییس جبهه اصلاحات گفت: هر نیرویی در داخل کشور به دنبال این است از طریق مسالحت جویانه و خشونت پرهیز جامعه از طریق آن مطالبات خود را از طریق انتخابات پیگیری کند. اگر ظرفیتی برای جامعه وجود داشته باشد اصلاحات می‌تواند از ان استفاده کند. راه رفته را دوباره تکرار نخواهیم کرد زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهد رفت.
شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات وجود کاندیدای اختصاصی است | بنا نبود به حضور ۴۰ درصدی مردم حماسه بگوییم
آفتاب‌‌نیوز :

نشست خبری اعضای جبهه اصلاحات با حضور آذر منصوری رئیس و جواد امام سخنگو جبهه اصلاحات در محل نشست‌های جبهه اصلاحات ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

آذر منصوری در نشست خبری گفت: لازم می‌دانم از سقوط بالگرد اقای رئیسی ابراز همدردی می‌کنیم و با توجه موقعیت جایگاه زییس جمهور ابراز تاسف خودمان را اعلام نکنیم. نفد‌هایی به عملکرد دولت سیزدهم را داریم. حمله رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه و فلسطین محکوم می‌کنیم و این مصداق بارز جنایت علیه بشریت است و همه دولت‌ها باید در برابر ظلم علیه مظلوم یکصدا باشند. 

وی افزود: ما در هر انتخابات بر هر اقتضائات بررسی می‌کنیم ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم در انتخابات اخیر همه کاندیدا‌های نهایی جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند و اعلام کرد که کاندیدایی ندارند. در انتخابات ۱۴۰۲ نسبت به تحلیلی که وضعیت موجود داشتیم با قانون جدید انتخابات و محدود شدن دایره انتخابات مردم نامزدی در انتخابات نداریم. در انتخابات اخیر با توجه به مرگ نابهنگام آقای رئیسی خودمان را برای انتخابات ۱۴۰۴ آماده می‌کردیم نه تنها ما بلکه همه جریانات سیاسی به طور فوق‌العاده برنامه ریزی انجام شد. روز گذشته نیز جلسات ۸ ساعته با کاندیدا‌ها انجام شد و تصمیمی گرفتیم. 

وی تصریح کرد: در راهبرد مصوب جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۲ بر روی انتخابات ازاد معنادار و اثربخش تاکید کردیم. در این انتخابات تاکید ما انتخابات عادلانه معنادار اثر بخش و آزاد است. نکته مهم آن است تا چه حد شکاف حاکمیت و ملت کمتر شود و تا زمانی که این شکلف بیشتر شود باید نگران تضعیف امنیت و منافع ملی باشیم. 

وی افزود: ایا انتخابات رقابتی است ازاد عادلانه معنادار و اثربخش است که چنین تصمیمی اتخاذ کردیم. چه اتفاقی افتاد که در انتخابات ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ کاندیدا داریم. سه کاندیدایی با رای مجمع عمومی انتخاب شدند در صورت تایید صلاحیت مشارکت فعال خواهیم داشت. باید دید شورای نگهبان حق انتخاب شدن و انتخاب کردن به رسمیت می‌شناسد خیر. اینکه اصلاح طلبان در چنین شرایطی تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند به فضای جامعه بستگی دارد. هرقدر دایره انتخاب محدود کنیم امکان استفاده از سرمایه کشور را محدود می‌کنیم. با این نگاه در اداره کشور از حضور در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری مدیریتی محروم می‌کنیم. 

وی افزود: هر نیرویی در داخل کشور به دنبال این است از طریق مسالحت جویانه و خشونت پرهیز جامعه از طریق آن مطالبات خود را از طریق انتخابات پیگیری کند. اگر ظرفیتی برای جامعه وجود داشته باشد اصلاحات می‌تواند از ان استفاده کند. راه رفته را دوباره تکرار نخواهیم کرد زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهد رفت. جبهه اصلاحات کاندیدای خود را خواهد داشت شورای نگهبان نمی‌تواند برای جریان سیاسی کاندید انتخاب کنند. اگر شانسی برای حضور داشت عملکرد نهاد انتخابی پاسخگو خواهپد بود. ما قبل از تایید صلاحیت‌ها کاندیدای خود را مشخص کردیم به زودی ستاد‌های جبهه اصلاحات راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: روز گذشته در مجمع عمومی سه نفر از نامزد‌هایی که بیشترین رای یعنی دو سوم اعضای مجمع را داشتند به عنوان نامزد جبهه اصلاحات معرفی شدند. با توجه به محدودیت‌هایی که در جریان جبهه اصلاحات وجود دارد، به عنوان جریانی که در چارچوب قانون اساسی مطالبات جامعه را پیگیری کند نامزد‌های خود را معرفی کردیم. ما اتفاقا کاندیدا‌هایی معرفی کردیم و نشانگر عزم وجود برای حضور در صحنه انتخابات است و این گوی میدان برای شورای نگهبان است تا چه اندازه به ابزار انتخابات پرشور پایبند است. 

وی تصریح کرد: جبهه اصلاحات منسجم‌تر از هر زمان دیگری شرایط برای فعالیت انتخابات را فراهم کرده و اگر این موضوع فراهم شود با قدرت در انتخابات شرکت خواهیم کرد.

منصوری در پاسخ به این سوال اگر هر ۳ نفر ازنامزد‌ها رد صلاحیت شود از نامزد‌های انتخابات اصلاح‌طلب حمایت خواهد کرد و آیا ائتلاف دیگری صورت می‌گیرد گفت: نامزد‌هایی که در جبهه اصلاحات انتخابی بر اساس ساز و کاری انتخاب شدند. از آن سه نفر فراوانی بیشتری به لحاظ معرفی داشتند در جبهه اصلاحات دعوت شدند و بیش از دو سوم آرا را به دست آوردند و کاندیدای جبهه اصلاحات این سه نفر هستند و کاندیدای دیگری نخواهد بود. اما به چه شکل کاندیدای نهایی انتخاب می‌کنیم بر اساس ارزیابی از جامعه و دو سوم آرا مجمع عمومی انتخاب خواهیم کرد. 

امام سخنگوی جبهه اصلاحات درباره آنکه چرا قبل از اعلام نظر شورای نگهبان نامزد‌های نهایی اعلام شدند گفت: کاندیدا‌های جبهه اصلاحات باید برنامه‌های جبهه را می‌پذیرفتند کسانی که مورد پذیرش قرار گرفتند با قبول میثاق‌نامه رای آوردند. اگر قرار باشد به اتهام انکه جریان اصلاح طلبی از او حمایت کرده و بخواهد رد صلاحیت شود آنجا حق ۵۰ درصدی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین به صورت رسمی یک جریان داریم تنها تهدیدی که برای جریان اصلاحات است اعمال سلیقه می‌شود. این حق را از مردم و جریان سیاسی سلب می‌شود. اگر کاندیدا نداشتیم آن چیزی که شورای نگهبان اعمال می‌کند کاندیدا انتخاب کنیم. ما خیلی صریح و روشن کاندیدا‌های خودمان در معرض شورای نگهبان قرار دادیم. کاندیدا‌های جریان سیاسی به قدرت وقل هستند از ماه‌ها پیش انتخاب می‌شود. به همین جهت مشارکت مشروط را انتخاب کردیم. ما بنای مشارکت داریم تا همه سلایق مختلف حضور داشته باشند. اگر فقط یک جریان کاندیدای انتخابات خود را داشته باشد دیگر انتخابات نیست. امروز انتخابات در کشور به ابتذال کشیده شده است.

منصوری درباره عدم حمایت جبهه اصلاحات از لاریجانی و اینکه یا منظور از گزینه نیابتی آقای لاریجانی است، گفت: در انتخابات ۹۲ و ۹۶ تلاش کردیم در شرایط حداقلی مشارکت حداکثری داشته باشیم، اما در این دوره تجربه اندوختیم و آورده‌ای که برای جریان اصلاحات بوده این است که به دنبال کاندیدای نیابتی نرویم. این میثاق نامه کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات است که ساز و کار‌های جبهه اصلاحات رفتار انتخاباتی داشته باشند. طبعا کاندیدای اختصاصی خود را معرفی کرده و درباره کاندیدا‌های دیگر بعد از نظر شورای نگهبان اعلام نظر خواهیم کرد. ما در شرایطی حضور خواهیم داشت که کاندیدا‌های ما امکان حضور در رقابت را عادلانه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات به چه آماری بسنده کرده که حضور مردم در انتخابات مشارکتی خواهد بود، گفت: بعد از سه سال دولت آقای رئیسی و پس از مرگ مهسا امینی و ناامیدی از جریان بیرونی این انگیزه به وجود آمده است که از طریق جریان داخلی و از زمینه انتخابات مطالبات خود را پیگیری کنند. با توجه به نظر احزاب و نخبگان سیاسی برداشت ما این بود که فضای انتخابات نسبت به انتخابات مجلس گذشته تغییر کرده است، اما اینکه بگوییم که نظر مردم میل به مشارکت است من نظر دقیقی ندارم، اما باید نظرسنجی داشته باشیم که میزان مشارکت مشخص خواهد شد.

منصوری درباره اینکه آیا حمایت از لاریجانی توسط جبهه اصلاحات کاملا منتفی شده است، گفت: هیچ اظهارنظر و بحثی درباره آقای لاریجانی در جبهه اصلاحات نداشتیم. اما در شرایط کنونی اتفاق نظر جبهه اصلاحات این است که کاندیدای خودمان را داشته باشیم. شورای نگهبان آیین نامه‌ای را اعمال کرد که دایره انتخاب را محدود کرد تا نخبگان و مدیران ما از حضور در انتخابات محروم شوند. در چنین شرایطی دایره برای حضور زنان محدود می‌شود. من از اعلام نامزدی خانم‌ها چنارانی و الهیان خوشحال شدم و امیدوارم آنان در انتخابات شرکت کنند.

منصوری درباره بیانیه ۱۵۱ نفره راهگشایی و رویکرد آن درباره جبهه اصلاحات گفت: در مورد راهگشایان به تفاوت نظری که در جبهه اصلاحات وجود دارد احترام می‌گذاریم. تلاش ما این است که به یک اجماع نظر برسیم؛ بنابراین بعید می‌دانم شاهد چالش جدی با امضا کنندگان این بیانیه باشم.

رئیس جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که با توجه به قهر مردم از صندوق رای جبهه اصلاحات از پتانسیل آقای خاتمی یا محصوران برای آوردن مردم پای صندوق رای آوردن در انتخابات استفاده خواهد کرد، گفت: ما نمی‌خواهیم به مردم دروغ بگوییم. اما شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات وجود کاندیدای اختصاصی است. این مسئله بسیار مهمی است حاکمیت هم باید به این مسئله توجه کند. بنا نبود به حضور ۴۰ درصدی مردم حماسه بگوییم. ما از حقوق گروه‌های سیاسی برای انتخاب شدن استفاده می‌کنیم. علاوه بر نسبت جامعه به صندوق رای ما باید کاندیدای خودمان را داشته باشیم. ما به چنین نظریه‌ای که اگر حضور مردم پرشور باشد قطعا در انتخابات پیروز خواهیم شد، اعتقاد نداریم. تلاش می‌کنیم مشارکت پرشور محقق شود. با توجه به وقایع دو سال قبل باید دید رویکرد حاکمیت چیست و چه نوعی مواجهه‌ای با مردم دارد آیا تمایلی به مشارکت حداکثری دارد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین